Nolasit itsesi Facebookissa. Taas. Ei se haittaa, kaikki me olemme tehneet niin – koska vaikka Facebook voikin olla mahtava paikka, erityisesti käytettäessä evankeliumin jakamiseen, ei käy kieltäminen, että se on luonut aivan uuden sosiaalisen käyttäytymissäännöstön, jota voi olla – olitpa uusi Facebookissa tai et – vaikea ymmärtää ja noudattaa.
Sosiaalisen median etiketti on tässä avainsana. Teille, jotka haluatte jakaa evankeliumia netissä, olemme koonneet alle kuusi ohjetta, jotka toivottavasti auttavat teitä olemaan tehokkaampia ”Facebook-lähetyssaarnaajia” – ja ystävällisempiä ja huomaavaisempia sosiaalisen median käyttäjiä.
No niin, täältä pesee!
1. Älä osallistu kiistelyyn
Riidankatkuiset huomautukset kommenttikentässä saavat ihmiset aina puolustuskannalle. Jos haluat jakaa vakaumuksesi, tee niin rauhanomaisesti ja omalla Facebook-seinälläsi.
Selailet Facebookia, kunnes yhtäkkiä näet sen: kiivaan väittelyn jonkun seinällä. Vaikuttaa siltä, että heillä on kana kynittävänä kirkon kanssa eivätkä he aio esittää vastustavaa näkökulmaansa hiljaisesti.
Meitä on opetettu olemaan suvaitsevaisia ja kunnioittavia toisten ihmisten vakaumusta kohtaan. Toisaalta, meitä on myös opetettu ”olemaan Kristuksen todistajina kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla” (Moosia 18:9). Kuuluuko tässä kohtaa soveltaa jälkimmäistä periaatetta?
Vastaus on lähes poikkeuksetta vankka ”ei”. Olivatpa aikeesi mitkä tahansa, lähes aina väittelyt Facebookissa päätyvät henkilökohtaisuuksiin. Jos olet eri mieltä jostakin kommentista, jonka joku tuttusi on sanonut, heitä vastaan hyökkääminen – vaikka totuudellakin – heidän kommenttikentässään saa ihmiset vain puolustuskannalle. Muista, Facebook-lähetyssaarnaajina me puolustamme evankeliumia, emme loukkaa evankeliumilla.
2. Aloita keskusteluja
Pyri muotoilemaan julkaisusi ikään kuin aloittaisit keskustelun ystävän kanssa; kirjoita myönteisesti, ystävällisesti ja mielenkiintoisesti.
Älä kuitenkaan epäröi kirjoittaa asioista, joihin uskot. Hyvin muotoiltu, rauhaa rakentava julkaisu jostain asiasta tai henkilöstä, joka on innoittanut sinua, saattaa hyvinkin innoittaa myös jotakuta toista.
Esimerkiksi, voit julkaista kuvan perheestäsi ja mainita kommentissa kuinka kiitollinen olet iankaikkisista perheistä. Voit jakaa yleiskonferenssipuheen ja lyhyesti mainita, miten se on hengellisesti kohottanut sinua.
Jakaessamme evankeliumia netissä, tavoitteemme tulisi olla innoittaa ja kohottaa. Jos vastaasi tulee jokin vallalla oleva argumentti ja haluat tuoda mielipiteesi esille, tee niin omalla seinälläsi ja tavalla, joka tukee kysymyksiä ja ystävällistä keskustelua.
3. Älä solvaa asioita, joista olet eri mieltä.
Ihmisen vakaumuksen kritisoiminen netissä ei saa heitä muuttamaan mieltään. Itse asiassa, sillä on mitä todennäköisimmin juuri päinvastainen vaikutus.
Ei ole mitään vastenmielisempää kuin henkilö, joka ei koskaan kerro mihin hän uskoo, koska hänellä on liian kiire julistaessaan mihin hän takuulla ei usko.
3. Nefi 11:29 opettaa meille, että ”se, jossa on kiistelyn henki, ei ole minusta vaan on Perkeleestä, joka on kiistelyn isä, ja hän yllyttää ihmisten sydämet kiistelemään vihaisina keskenään.” Pidä tämä kohta mielessäsi päättäessäsi mitä jaat ja mitä et.
Jos sinusta joskus tuntuu, että et ole varma jonkin julkaisun suhteen, suosittelemme lukemaan vanhin Dallin H. Oaksin puheen ”Totuuden ja suvaitsevaisuuden tasapainottamista” – ja sitten, luonnollisesti, jakamaan sen netissä. 😉
4. Ole rehellinen
Moosia 18:9 opettaa meitä ”olemaan Kristuksen todistajina kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla”. Facebook ei ole poikkeus. Kuvastaako käytöksesi sosiaalisessa mediassa vakaumustasi ja uskoasi?
Nettimaailma tulvii sosiaalisen median ”persoonallisuuksia”. On profiilikyttääjä, ylpeä isoäiti, maailmanmatkaaja, foorumiväittelijä. On se tyyppi, joka ei koskaan käy netissä ja se tyttö, joka roikkuu aina netissä. Ja kaikki heistä, totta kai, tuntevat olevansa #Siunattu.
Onko sinulla some-persoona? Jos on, niin millainen se on? Ja haittaako se uskottavuuttasi lähteenä totuudelle ja valolle?
Varmista, että julkaiset asioita oikeista syistä – erityisesti asioita, jotka liittyvät evankeliumiin. Jos sinulla on ollut jokin suurenmoinen kokemus ja haluat jakaa sen, hienoa. Mutta varmista, että julkaiset asioita aikeenasi kohottaa. Kukaan ei luota kehuskelijaan (esimerkiksi), joka ainoastaan julkaisee jotain saadakseen huomiota.
5. Älä lyö yli
Kun on kyse julkaisuista Facebookissa, keskity laatuun, älä määrään. Julkaise asioita, joilla todella on merkitystä.
Kuten monet ovat varmasti oppineet kanta pään kautta, on täysin mahdollista julkaista liikaa ja liian usein. Vaikka onkin helppo ajatella, että enemmän julkaisuja tarkoittaa myös enemmän seuraajia, useimmiten tukkimalla uutisvirran julkaisuillasi saatat itse asiassa saada ihmiset karttamaan niiden seuraamista. Ja Facebook-lähetyssaarnaajana, et halua niin käyvän.
Säästä julkaisusi asioihin, jotka todella ovat julkaisemisen arvoisia! Toki, lounaaksi syömäsi voileipä saattoi olla todella herkullinen, mutta onko se todella kaikkein tärkein asia, joka sinulle tapahtui tänään? Tällä viikolla? Mitä tarkempi olet julkaisujesi laadun (ja määrän) suhteen, sen paremmat mahdollisuudet sinulla on vetää puoleesi ihmisiä.
6. Rukoile innoitusta
Facebook voi olla tehokas lähetystyöväline. Herran ohjauksella voit johtaa niitä, jotka etsivät vastauksia.
Siis rukoilisin Facebook-julkaisuistani? Oletteko tosissanne?
Kyllä olemme. Kirkon johtajat ovat rohkaisseet meitä jakamaan evankeliumia netissä syystä; ihmisillä on kysymyksiä, paljon kysymyksiä, jakoivatpa he uskosi tai eivät – ja sosiaalinen media voi olla tehokas paikka löytää heidät.
Rukoilemalla innoitusta pääset käsiksi voimanlähteeseen – taivaallisen Isän ohjaukseen – joka voi auttaa sinua tietämään, mitä ihmisten tarvitsee kuulla.
Sanotaanpa vaikka, että olet hiljattain saanut jonkun syvällisen hengellisen oivalluksen. Todennäköistä on, että jonkun toisenkin tarvitsee kuulla se ja Herra kertoo sinulle, kuka tuo henkilö on, jos otat Hänen apunsa vastaan.
Artikkelin on kirjoittanut Marian Spencer ja se on alun perin julkaistu MormonHub-sivustolla. Artikkelin on suomentanut Tanja Robinson.