Ensimmäiset kristityt eivät uskoneet Uuteen testamenttiin. He eivät voineet. Sitä ei ollut vielä olemassa.

Kun Paavali ylistää nuorta Timoteusta, koska hän oli ”jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen” (2. Tim. 3:15), ainoat pyhät kirjoitukset, joihin hän pystyi viittaamaan ovat ne kirjoitukset, joita nykyajan kristityt sanovat Vanhaksi testamentiksi. Kun Paavali jatkaa selitystään seuraavissa kahdessa jakeessa: ”Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä”, hän puhuu heprealaisesta Raamatusta. Tai jos ei puhu, hän viittaa sen aikaiseen jatkuvaan ilmoitukseen.

Innokkaat Raamattuun uskovat protestantit ovat sanoneet minulle useammin kuin kerran, että koska Timoteuksella oli jo tarpeeksi pyhiä kirjoituksia saadakseen ”viisautta pelastuakseen” ja tullakseen ”täydelliseksi ja kaikkeen hyvään kykeneväksi”, Mormonin kirja ja nykyajan ilmoitus ovat tarpeettomia, turhia. He olettavat virheellisesti, että Paavali viittasi heidän tuntemaansa Raamattuun. Mutta heidän järkeilynsä mukaisesti myös Uusi testamentti olisi tarpeeton. (Yleensä onnittelen näitä ihmisiä heidän kääntymyksestään juutalaisuuteen.)

2. Timoteuksen kirja on luultavasti kirjoitettu noin 64 jKr., Paavalin elämän loppupuolella. Useimmat, ellei jopa kaikki Hänen muut kirjeensä olivat mitä ilmeisemmin jo kirjoitettu ja lähetetty siihen mennessä. Mutta niitä ei vielä oltu koottu yhteen, eikä suurin osa kristityistä seurakunnista – aikana ilman kirjanpainantaa, nykyajan kulkumahdollisuuksia ja helppoa yhteydenpitoa – todennäköisesti tiennyt niistä. (On käytännössä varmaa, että ne eivät tienneet niistä kaikista.) Sitä paitsi neljä evankeliumia, Johanneksen ilmestys ja monet muut Uuden testamentin kirjoista olivat hyvin todennäköisesti vielä kirjoittamatta.

Kristuksen ristiinnaulitsemisen ja Paavalin ensimmäisen kirjeen välissä oli lähes 20 vuotta (1. kirje tessalonikalaisille kirjoitettiin vuonna 52 tai 53 jKr.), ja jopa 60 vuotta tai enemmän saattoi kulua ennen kuin viimeinen Uuden testamentin kirja oli kirjoitettu. (Jotkut tutkijat laajentaisivat aikaväliä jopa 120 vuoteen.)

Sitten tarvittiin lisää aikaa eri kirjojen keräämiseen, kopioimiseen ja julkaisemiseen pyhänä kirjoituksena. Itse asiassa, kokonaiset Uuden testamentin tekstit olivat melko harvinaisia siihen asti, kunnes Johannes Gutenberg keksi painokoneen 1400-luvun puolivälissä. Yksittäiset henkilöt harvoin, jos ikinä, omistivat omia kappaleita; vain harvat eliittiin kuuluvat seurakunnat omistivat kaikki Raamatun kirjoitukset. Useimmat ihmiset eivät edes osanneet lukea. Kirjojen harvinaisuuden vuoksi lukutaidottomuutta ei pidetty olennaisena puutteena ja lukemaan oppimisen kannuste oli melko pieni.

Varhaiskristittyjen uskon tärkein piirre

Tämä kertoo siitä, että monet kristittyjen sukupolvet elivät ja kuolivat pääsemättä käsiksi tuntemaamme Uuteen testamenttiin (tai pystymättä pitämään sitä itsestäänselvyytenä). Täytyy siis olla jotain muuta, mikä teki heistä kristittyjä. Jotakin, joka oli ennen Uutta testamenttia.

Mitä se oli? Se oli yksinkertaisesti Jeesuksen Kristuksen hyväksyminen Herraksi ja Mestariksi. Kristillisen liikkeen alkuaikoina sellainen hyväksyminen tuli Hänen henkilökohtaisesta tuntemisestaan, Hänen kuuntelemisestaan ja Hänen opetustensa vastaanottamisesta. Sittemmin se tuli Hänen apostoliensa ja muiden lähetyssaarnaajien opetusten hyväksymisestä – mikä yhä tapahtui useimmiten suullisesti. Sitten, kun apostolit ja alkuaikojen kristityt opetuslapset jäivät pois kuvioista, tehtävä siirtää tietoa Jeesuksen opetuksista ja Hänen palvelutyöstään, ristiinnaulitsemisestaan ja ylösnousemuksestaan jäi seuraaville sukupolville. Joskus heidät oli varustettu evankeliumilla tai parilla epistolalla, mutta luultavasti he useimmiten luottivat suulliseen perimätietoon ja muistiin.

Toinen asia, mikä teki ihmisistä kristittyjä alkuaikoina, oli yhteys kirkkoon ja Kristuksen opetuslapsiin. Kuten Ignatios Antiokialainen (kuoli n. 108 jKr.) ilmaisi asian apostolien jälkeisenä aikana, ollakseen kristitty, hänen täytyi olla yhteydessä kristittyyn piispaansa. Kirkko oli olemassa ennen Uutta testamenttia. Se kirjoitti Uuden testamentin kirjat ja määritteli ohjeellisen kirkon tekstikokoelman. Raamattu ei luo kirkkoa; kirkko loi Raamatun.

 

Alkuperäisen artikkelin on kirjoittanut Daniel Peterson ja se on julkaistu thirdhour.org -sivustolla. Artikkelin on kääntänyt Krista Kora.