Kuinka Jumala puhuu sinulle?

Jumala puhuu meille eri tavalla kuin ihmiset puhuvat. Itse en ole henkilökohtaisesti kuullut Jumalan ääntä tavallisen kuuloaistini kautta – tosin en väitä, etteikö sekin olisi mahdollista.

Kun kirkossa puhumme Jumalan puhumisesta meille, käytämme yleensä termejä ilmoitus, innoitus, johdatus ja Hengen tunteminen. Kaikki nuo termit kuvaavat tapoja, kuinka Jumala puhuu meidän kanssamme.

Haluan tässä tekstissä kertoa omien kokemusteni ja kirkossa oppimani perusteella, miten henkilökohtainen ilmoitus eli Jumalan ja ihmisen välinen kommunikaatio toimii.

Kristuksen valo ja Pyhä Henki

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkossa opetetaan, että meissä kaikissa on valoa. Tuota valoa kutsutaan Kristuksen valoksi. Kristuksen valon ansiosta voimme tunnistaa totuuden. Yksi Kristuksen valon ilmentymistä on omatunto, joka herkistyy sitä mukaan, kun opimme lisää evankeliumista.

Kristuksen valoa ei tule sekoittaa Pyhään Henkeen. Pyhä Henki on jumaluuden kolmas persoona. Pyhä Henki voi vaikuttaa kaikkiin ihmisiin maan päällä, olivatpa he uskovaisia tai eivät. Kun ihminen menee kasteelle, hän saa Pyhän Hengen lahjan, eli lupauksen Pyhän Hengen jatkuvasta kumppanuudesta elämässään.

Tapoja tuntea Pyhää Henkeä on yhtä paljon kuin ihmisiä. Usein Pyhä Henki on rauhallinen tunne sydämessä, joka kehottaa tekemään hyviä asioita. Pyhä Henki voi myös vahvistaa meille, että jokin oppimamme hengellinen periaate on totta. Pyhän Hengen tunteminen on välttämätöntä, mikäli haluamme kokea kääntymyksen.

Olemmeko valmiita kuulemaan Jumalan ääntä? 

Uskon, että Jumala haluaa puhua kaikille lapsilleen. Syy, miksi kaikki eivät kuitenkaan kuule Jumalan puhuvan, on se, etteivät kaikki halua puhua Jumalalle. Jos haluamme henkilökohtaista ilmoitusta, meidän tulisi lähestyä Jumalaa rukouksessa ja pyytää sitä Häneltä.

Hengen tuntemisessa auttaa myös kohottavassa ympäristössä eläminen. Kun pidämme käskyt ja ympäröimme itsemme Jumalan sanalla esimerkiksi käymällä kirkossa tai lukemalla pyhiä kirjoituksia, olemme herkempiä johdatukselle. Kun toimimme saamamme johdatuksen mukaan, Jumala antaa sitä meille helpommin jatkossa. Vaikutamme siis itse siihen, kuinka paljon Jumala vaikuttaa meidän elämässämme.

Tunnistammeko Hengen? 

Sen lisäksi, että meidän tulee pyrkiä saamaan ilmoitusta, meidän tulee tunnistaa ilmoitus, kun sitä saamme. Hengen tunteminen on kuin uudella kielellä puhumista: se voi vaatia opettelua alkuun.

Seuraavat tunteet ja kokemukset voivat olla Pyhää Henkeä:

  • Rakkaus
  • Rauha
  • Ilo
  • Kärsivällisyys
  • Toivo
  • Uudet ideat
  • Tunteet sydämessä ja mielessä
  • Uudet oivallukset pyhistä kirjoituksista
  • Tunne siitä, että jokin kuulemamme tai lukemamme on totta
  • Mielen valaistuminen
  • Pahojen tunteiden, kuten syyllisyyden tai katkeruuden, poistuminen ja korvaantuminen rauhalla
  • Tunne siitä, että meidän tulisi tehdä jotain juuri nyt
  • Aikaisemmin opittujen asioiden muistaminen
  • Lohdutus
  • Varoitus vaarasta
  • Tunne siitä, että tiedämme, mitä meidän tulisi sanoa
  • Halu tehdä hyvää
  • Tunne siitä, että olemme saaneet syntimme anteeksi

Jumala käyttää meidän kanssamme kommunikoimiseksi hyvinkin yksinkertaisia, arkipäiväisiä asioita. Hän käyttää pyhiä kirjoituksia ja muita hyviä kirjoja. Hän käyttää muita ihmisiä ympärillämme. Hän käyttää meidän omaa mieltämme, tunteitamme ja kaikkea oppimaamme.

Omat kokemukseni Jumalan kanssa ovat hyvinkin arkipäiväisiä, mutta ne ovat kauniita ja voimakkaita. Kysymyksiini on vastattu, kun olen halunnut tietää, mitä tekisin seuraavaksi elämälläni. Olen tuntenut rakkautta ja rauhaa elämässäni. Olen kokenut ihania yllätyksiä ja päivääni on piristetty uskomattomilla tavoilla.

Minun kokemukseni Jumalasta eivät siis ole suuria ja ihmeellisiä. En ole koskaan nähnyt näkyä tai kuullut ääntä. Minun kokemukseni Jumalasta ovat pieniä asioita, joita koen joka päivä. Väitän, etten aina edes tunnista, kuinka Jumala on johdattanut ja siunannut minua.

Kuinka Jumala puhuu sinulle?

Susanna Koivisto on Seuraa Kristusta -sivuston bloggaaja, joka haluaa kertoa, millaista on elää tavallisen mormoninuoren elämää Suomessa. Hän on aina valmis puhumaan uskonnosta, eikä pelkää vaikeitakaan aiheita. Susanna opiskelee yliopistossa journalismia.